April 25, 2024

Fakultet

Informacije iz svih područja

Katalizator je važna ekološka komponenta svakog automobila

Automobilski katalizator

Ispušni sustav svakog automobila se sastoji od nekoliko dijelova, a jedan od najvažnijih je i katalizator. Njego glavni zadatak u automobilu je da ukloni otpad i prljavštinu koja je nastala radom motora, a time se misli najviše na sagorijevanje goriva. Osnova njegova rada je neutralizacija ispušnih plinova te smanjenje njihove emisije u okoliš.

Što je katalizator?

Automobilski katalizator se obično smješta na sličnom mjestu kod većine modela, a to je u blizini ispušne grane. Najnoviji modeli automobila imaju i više katalizatora kako bi se što više smanjila emisija plinova.

Katalizator
Katalizator se nalazi na prednjem dijelu auta

Iako se pojavio tek krajem 20. stoljeća ubrzo je postao propisana norma i dio obavezne opreme za sve aute u Europi. Euro norme su izvan funkcije stavile prodaju automobila koji nemaju katalizator pa su svi novoizrađeni automobili morali imati katalizator što je s godinama rezultiralo s vrhunskim automobilima koji imaju vrhunske katalizatore.

Građa i način rada katalizatora

Katalizatori su većinom cilindričnog oblika, a izrađeni su od metala koji može podnijeti jako visoke temperature. Sagrađen je od nekoliko elemenata, a svi su dijelovi toplinski izolirani jer katalizator tijekom vožnje obavlja razne katalitičke reakcije koje mogu doseći jako visoke temperature. Da nema toplinske izolacije dijelovi katalizatora bi jednostavno prestali raditi. 

Najvažniji dio svakog, bez obzira na to u koji je automobil ugrađen, jest katalitički aktivan sloj koji sudjeluje u velikoj reakciji plinova, djelomično neutralizira te plinove a jedan dio smanjuje.

Benzinski i dizelski automobili nemaju istu vrstu katalizatora:

Princip na kojem rade obje vrste je sličan, a temelji se na sagorijevanju ispušnih plinova motora na jako visokim temperaturama čime se dio štetnih plinova uništava, a ostatak se smanjuje količinom. 

Što učiniti kod kvara katalizatora?

Svaki dio auta ima svoj rok trajanja pa je tako i s katalizatorom.  S vremenom se njegov najvažniji dio, a to je katalitički sloj, počinje trošiti i katalizator više ne može jednako kvalitetno uništavati i umanjivati štetnost ispušnih plinova. To se obično krene događati nakon što auto prijeđe barem 120 tisuća kilometara.

Simptomi lošeg katalitičkog pretvarača

Osim trošenja tog centralnog dijela troši se i čitavi katalizator, a razlog za to su njegove visoke temperature rada te loš položaj u podvozju automobila. Katalizator se nalazi na prednjem dijelu auta i tamo trpi razna mehanička oštećenja i koroziju. Dodatna smetnja za njegov rad su vibracije koje proizvodi auto tijekom vožnje.

Ako se katalizator pokvari ili začepi potrebno je popraviti ga ili ukloniti, a prvi znakovi da nešto s njim nije u redu obično su pojava mirisa sumporovodika, promjene brzine vrtnje motora i teško pokretanje automobila bez obzira na njegovu temperaturu.

U toj kategoriji: